Voltairine de
Cleyre (17 Kasım 1866—20 Haziran 1912)
ABD’li anarşist. Emma Goldman’ın
sözleriyle “Amerika’nın yetiştirdiği en yetenekli ve keskin zekalı anarşist.”
Erken ölümünün, bugün diğerleri gibi tanınan bir anarşist olmasını engellediği kabul edilir.[1]
Konu başlıkları
1 Hayatı
2 Siyasi görüşleri
2.1 Anarşizm
(Önadsız)
2.2 Doğrudan Eylem
2.3 Feminizm
2.4
Anti-militarizm
3 Eserleri
4 Kaynakça
5 Okumalar
6 Bkz.
Hayatı
Michigan’da küçük
bir kasaba olan Leslie’de doğdu, babasının ailenin geçimini sağlayamaması
nedeniyle küçük yaşta zorunlu olarak Katolik manastırına verildi. Bu deneyim
onun üzerinde Hıristiyanlıktan çok ateizmin etkili olmasına neden oldu.
Sarnia’da (Ontario ,
Kanada) bulunan Manastır’da geçirdiği zaman hakkında Cleyre şöyle demiştir: “Ölüm
Gölgesi Vadisi gibiydi, ve o boğucu günlerde ihmalin ve batıl inancın yakıcı
cehennem ateşinin bedenimde bıraktığı beyaz yara izleri var.” Voltairine
de Cleyre buradan Huron Michigan Limanı’nı yüzerek ve 17 mil yol yürüyerek
kaçma girişiminde bulundu, ailesinin arkadaşları ile karşılaşması ardından
babasına haber verilerek geri gönderildi. Yeniden kaçan Cleyre bu defa bir daha
geri dönmedi.
Ailesinin, Abolitionist
hareket (ABD’de köleciliğin kaldırılmasını savunan grup) ve Underground
Railroad hareketi(ABD’li kölelerin bu ülkeden özgür ülkelere kaçmalarını
sağlayan grup)ile bağları, bitmek bilmez amansız yoksulluk, ismini felsefeci
Voltaire’den alan Cleyre’in yetişkin yaşlarında radikal söylemlere sahip biri
olmasında ciddi katkıları oldu. Manastır eğitimi ardından, Cleyre sekülerözgür
düşünce hareketine katılarak entelektüel çevreye dahil oldu, burada
dersler verdi ve bu hareketin gazetesine, makaleleri ile katkılarda bulundu.
1880’lerin
ortalarında ve sonlarında, içinde bulunduğu özgür düşünce hareketi zamanında,
de Cleyre özellikle Thomas Paine, Mary Wollstonecraft ve Clarence Darrow’dan
etkilendi. Düşüncelerinden etkilendiği diğer isimler ise Henry David Thoreau,
Big bill Haywood ve sonraları Eugene Debs’dir.
Haymarket
eylemcilerinin 1887 yılında asılarak idam edilmeleri ardından anarşist olduğu kabul edilir.
Otobiyografik makalesinde “O zamana kadar mahkemelerde Amerikan yasalarındaki
adalet esasına inanıyordum” diye yazmıştır, “Bu olaydan sonra bir daha asla
böyle düşünmedim.” diyecektir.
De Cleyre mükemmel
bir konuşmacı ve yazar olarak tanınır – biyografi yazarı Paul Avrich’e göre, o
“yazınsal alanda diğer tüm Amerikan anarşistlerinden daha büyük bir yetenektir”
ve anarşist ideallere adanmış yorulmak bilmez bir savunucu olarak [Goldman’a
göre ] “imanlı şevki giriştiği her işe damgasını vurmuştur.”[2] De Cleyre’in
esin kaynaklarından biri Dyer D. Lum’dır; “onun öğretmeni, güvendiği kişi,
yoldaşı”, idi, fakat Lum 1893 yılında intihar etti.
Voltairine’in
ölümünden birkaç gün sonra gerçekleştirilen anma töreni için basılan el ilanı.
12 Temmuz 1890’da
Harry adında bir erkek çocuk dünyaya getirdi, babası özgür düşünce çevresinden
James B. Elliot idi; fakat de Cleyre, Elliot ile birlikte yaşamayı
reddettiğinde Harry ondan alındı.[3]
Tüm hayatı boyunca
hastalıklarla ve depresyonu ile mücadele etti, en az iki kez intihar
girişiminde bulundu ve 19 Aralık 1902’de bir süikast girişiminden kurtuldu.
Saldırgan Herman Helcher adında Cleyre’nin eski öğrencilerinden, akıl sağlığını
yitirmiş biriydi, Cleyre süikast girişiminin hemen ardından Helcher’i affetti.
Bu konuda “Akıl sağlığının yerinde olmamasından kaynaklanan bu eylemi nedeniyle
onu hapishaneye göndermek medeniyete hakaret olurdu” diye yazmıştır. Saldırı
ona, konuşmasını ve konuya yoğunlaşmasını olumsuz etkileyecek kronik kulak
ağrısı ve boğaz enfeksiyonu bırakmıştır.
Voltairine de
Cleyre, Chicago-Illinois’de St. Mary Nezaret Hastanesinde hastalığı septik menenjit
nedeniyle 20 Temmuz 1912 yılında öldü
Siyasi görüşleri
Anarşizm (Önadsız)
Voltairine de
Cleyre’nin siyasi görüşü tüm hayatı boyunca sürekli değişime uğramıştır, son
olarak anarşizmin (önadsız) önemli savunucularından biri oldu, bu düşüncede
–tarihçi George Richard Esenwein’e göre- “komünist, kollektivist,
mutualist, bireyci gibi niteleyici isimler kullanılmaz.”Bazıları için,
[anarşizm (önadsız) ]farklı anarşist ekollerin birarada varolmasına tolerans
gösteren bir tutumu ifade eder. [4]
Uzun yıllar de
Cleyre, Amerikan bireyci anarşist gruplar içinde bulundu. Erken dönemde
bireyciliğe bu bağlılığı kendisi ile Emma Goldman arasında yaptığı ayrımdan
anlaşılabilir. “Bayan Goldman bir komünist, ben bir bireyciyim. Onun
isteği mülkiyet hakkını yoketmek, ben ise onu savunuyorum. Ben mücadelemi
ayrıcalık ve otoriteye karşı yürütüyorum, ki bu sayede mülkiyet hakkı, bireye
uygun olan asıl hak, yokedilebilir. Goldman’a göre kooperatifler rekabetin
yerini tamamen alabilir; ben ise rekabetin şu ya da bu şekilde herzaman
olacağını iddia ediyorum, ve bunun böyle olması son derece istenen bir şeydir.” [5]
Goldman ve de
Cleyre, kendi aralarındaki bu olumsuz tutuma rağmen entelektüel açıdan
birbirlerine saygı duymaktaydılar. 1894 tarihli Emman Goldman’ın Savunması
ve Mülksüzleştirme Hakkı adlı makalesinde de Cleyre mülsüzleştirme hakkını
destekleyen bir yazı yazmış, fakat bununla birlikte yine de tarafsız kalmaya
devam etmiştir. Makalesinde “Bir insanın en küçük duyarlı bir parçasının bile
tüm New York
şehrinin mülkiyet haklarına değer olduğunu düşünmüyorum… Yiyecek ve giyecek
rüyası ile, hapishaneden uzakta, açlıktan ve soğuktan ızdırap çekmek ya da
Timmermann ve Goldman’ın yanında yer alarak mülkiyet kurumlarına aleni
eylemlere girişme kararının size kaldığını söylüyorum.” diyecektir.
De Cleyre son
dönemde bireyciliği reddetme noktasına geldi. 1903 yılında “Çalışan sıradan
işçilerin yapabileceği en iyi şeyin, paranın gücünden kurtulmak için, kendi
işkollarını örgütlemek” ve “işveren – işçi ayrımı yerine elbirliği ile birlikte
üretmek” gerektiğini dile getirmiştir. (“Neden Bir Anarşistim”). 1912 yılında
Paris Komünü’nün başarısızlığının kaynağı olarak [özel] mülkiyetin korunmasını
gördüğünü söylemiştir. “Komün Yükseliyor” adlı makalesinde, ona göre “Komünün
düşmesinin başka nedenleri olmasına rağmen, asıl nedeni gerekli olduğu anda
Komün taraftarları Komünist değildi.” Onlar siyasi zincirlerini, ekonomik
zincirlerini bertaraf etmeden kırmaya kalkıştılar…” [6] “Sosyalizm ve Komünizm,
her ikiside belli bir düzeyde ortak çaba ve yönetimi gerektirir ki bu tamamen
Anarşizm ideali ile tutarlı olmaktan çok, daha fazla kontrolü sağlar;
Bireycilik ve Mutualizm mülkiyete dayanarak, özel polis gücünün gelişimine
önayak olur ki benim özgürlük anlayışımla uyuşmayan bir durumdur. “Bir Anarşist
Olmak” adlı yazısında, “Kendimi yalın haliyle ‘Anarşist’ sıfatından başka bir
şeyle tanımlamıyorum” diyecektir.
Voltairine’nin
bireyciliği reddetmesinde komünizmi kabul
etmesinin bir rolü olduğu hakkında çeşitli görüş ayrılıkları vardır. Rudolf
Rocker ve Emma Goldman böyle bir iddiayı öne sürmüşlerdir, fakat aralarında
biyografi yazarı Paul Avrich’in bulunduğu başkaları buna itiraz ettiler. [8]
Anarşist yazar Iain McKay, de Cleyre’nin 1908 paranın olmadığı ekonomi
savunusunun, komünizm olduğunu dile getirmiştir.[9]
Doğrudan
Voltairine de
Cleyre’nin 1912 tarihli doğrudan eylem savunması’na bugün yaygın biçimde atıfta
bulunulur. Bu makalesinde, de Cleyre, Boston Çay Partisi’ni (Boston Tea
Party) bir doğrudan eylem örneği olarak ele alır; ona göre “doğrudan eyleme her
zaman başvurulmuştur, ve bugün bizzat onu lanetleyenler tarafından tarihte
tasvip edilmiştir.”
Feminizm
1895 tarihli Seks
Köleliği adlı konferansında, de Cleyre güzellik idealini kadınların
bedenlerine zarar verdiği için ve çocuklara uygulanan sosyalleşme
etkinliklerini doğal olmayan cinsiyet rolleri yarattığı için eleştirir.
Makalenin başlığı bundan da bahsedilmiş olmasına rağmen hayat kadınlarına
atıfla kadın ticaretini anlatmaz; aslında burada konu edilen medeni yasaların
kendi karılarına tecavüz eden
erkeklere karşı hiçbir bağlayıcılığının olmamasıdır. Bu tür yasalar “her
evli kadını; efendisinin ismini alan, efendisinin ekmeğine ve emirlerine tabi,
efendisinin zevklerine hizmet eden
zincirlenmiş köleye dönüştürür.”
Anti-militarizm
De Cleyre savaş
zamanları dışında tutulan orduya şiddetli şekilde karşı çıkmıştır, çünkü hazır
ordunun varlığı ona göre savaşları daha olası hale getirmektedir. 1909 tarihli
makalesi “Anarşizm ve Amerikan Geleneği”nde, barışı gerçekleştirmek için “her
barışçıl insan, orduya desteğini çekmelidir, ve savaş isteyen herkes bunun
maliyetini ve riskini üstlenmelidir; insan-öldürme mesleğini icra edenlere ne
ücret ne de barınma sağlanmalıdır.” diyerek anti-militarist tutumunu ifade
etmiştir.
Eserleri
Konuşmalarının
biraraya getirildiği, Bir Mayıs:Haymarket Konuşmaları 1895-1910 (The
First Mayday:The Haymarket Speeches) Libertarian Book Club tarafından 1980 ve
2004 yıllarında basıldı. The Voltairine de Cleyre Reader ise AK Press
tarafından yayınladı. 2005 yılında konuşmalarının ve makalelerinin toplandığı
iki koleksiyon daha SUNY Press tarafından Exquisite Rebel: The Essays of
Voltairine De Cleyre – Anarchist, Feminist, Genius, diğeri University of
Michigan Press tarafından,Voltairine De Cleyre and the Revolution of the Mind adı
ile yayınlandı.
Kaynakça
1] Presley, Sharon . Exquisite Rebel:
Voltairine de Cleyre.
2] People &
Events: Voltairine de Cleyre, PBS American Experience
3] Ibid.
4] Esenwein,
George Richard “Anarchist Ideology and the Working Class Movement in Spain ,
1868-1898” [p. 135]
5] Voltairine de
Cleyre, “In Defense of Emma Goldman and the Right of Expropriation”
6] DeLamotte
Eugenia C. Gates of Freedom: Voltairine de Cleyre and the Revolution of the
Mind University of Michigan Press (September 15, 2004) pp 206
7] Voltairine de
Cleyre, “Anarchism,” Selected Works of Voltairine de Cleyre, New York: Mother
Earth, 1914, p. 107.
8] Presley, Sharon . Exquisite Rebel:
Voltairine de Cleyre.
9] McKay, Iain,
“The legacy of Voltairine De Cleyre”, Anarcho-Syndicalist Review, #44 (Summer
2006)
Okumalar
De Cleyre,
Voltairine. Selected works of Voltairine de Cleyre. Mother Earth Pub.
Association. (1914)
Avrich, Paul. An
American anarchist : the life of Voltairine de Cleyre. Princeton University
Press. (1976)
A. J. Brigati. The
Voltairine De Cleyre Reader. AK Distribution;1.
(2004)
Eugenia C.
Delamotte. Voltairine De Cleyre and the Revolution of the Mind. University of Michigan Press;
Sharon Presley and
Crispin Sartwell. Exquisite Rebel: The Essays of Voltairine De Cleyre –
Anarchist, Feminist, Genius. State University of New
York Press;