Saturday, August 11, 2012

'Vicdanlı bir bilim insanı aklı fikri çocuklarda...'

KCK tutuklusu Müge Tuzcuoğlu'nu ceza-evinde ziyaret eden CHP'li Güler: Vicdanlı bir bilim insanı, su damlası kadar şeffaf...

'Vicdanlı bir bilim insanı aklı fikri çocuklarda...'
Antropolog Müge Tuzcuoğlu, boşaltılan köylerden gelip Diyarbakır da yaşama tutunmaya çalışan çocuklarla yaptığı görüşmeleri Ben Bir Taşım adlı kitabında anlattı. Çocuklarla iletişimini de sürdürdü. Fotoğraf: NURETTİN KURT/HÜRRİYET



ANKARA - “Ben buradayım ama aklım çocuklarda. Elim kolum bağlandı; o çocuklar yalnız kaldı, ben onlarsız kaldım. Tutunamıyor bu çocuklar yaşama ve geleceğe. Ben onların yaşama tutunmalarını bir nebze başarmıştım...” KCK operasyonları kapsamında tutuklanan antropolog Müge Tuzcuoğlu, Diyarbakır ’da toplumsal travma çalışmaları kapsamında hayata tutunmaları için çalıştığı çocuklarla ilgili kaygısını bu sözlerle anlattı kendisini cezaevinde ziyaret eden CHP ’li Birgül Ayman Güler’e. CHP ’li Güler Diyarbakır E Tipi Cezaevi’ne giderek, 28 yaşındaki antropolog yazar Müge Tuzcuoğlu’nu ziyaret etti. Ziyaret sonrası Tuzcuoğlu’nun durumunu Meclis gündemine taşıyan Güler, görüşmeyi Radikal ’e anlattı.
Tuzcuoğlu’nun 8 Mart 2012’den beri tutuklu olduğu ve 24 Eylül’de mahkeme karşısına çıkacağını söyleyen Güler, Tuzcuoğlu’nun ‘Ben Bir Taşım’ kitabıyla Diyarbakır ’da yaşama tutunmaya çalışan çocuklarla yaptığı röportajları yayımladığını, ancak vicdanı olan bir bilim insanı olduğu için çocukların bu travmayı yenmesi için ilgilendiğini ve bu nedenle KCK soruşturmasına dahil edildiğini söyledi.

Sosyal bilimler konuştuk
Güler, Tuzcuoğlu ile cezaevinde 3 saatlik bir görüşme yaptıklarını ve büyük bir kısmını sosyal bilimlere ayırdıklarını anlattı:
“En çok sosyal bilimden konuşmaktan zevk aldık. Sosyal bilim üzerine yapmayı planladığı araştırma ve çalışmalarından söz ettik. Metot üzerine kafa yoran ve bunu yazan bir antropolog var ortada. Aynı zamanda da bu metodu hayata geçirmiş vicdanlı bir bilim insanı. Bu yönüyle dikkatimi çekti ve beni etkiledi.”
Tutuklamanın, “ Türkiye ’de sosyal bilimci kütüphane dışında araştırma yapamaz” engelini bilim insanlarının önüne koyduğunu söyleyen Güler’e göre bilim dünyası Tuzcuoğlu’na sahip çıkmalı.

Çocuklar ne olacak?
Tuzcuoğlu’nun kendisine ilgilendiği çocuklardan söz ettiğini belirten Güler sözlerini şöyle sürdürdü:
“Tüm aklı fikri kurtardığı, ilgilendiği çocuklarda. Kendisi olmadığı için çocukların sahipsiz kaldığını düşünüyor. Yaptığı şey sadece bilim insanı ve vicdanı ile yaptığı bu çalışmada. 300 civarında çocuk var ilgilendiği. Bunlardan bir kısmı ünivesiteye hazırlanıyor ve Müge bunların üniversiteye girebilmesi için yardım ediyor. Aynı zamanda psikolojik desteğe, gıda yardımına ihtiyacı olanlar var. Bu çocukların hepsi, babaları dağa çıkmış veya öldürülmüş, köyleri boşaltılmış mağdur, travmalı çocuklar. Ona ‘Merak etme birileri ilgileniyordur’ dedim. ‘Hayır, benim gibi kimse ilgilenemez. Elim kolum bağlandı. Bu çocuklar yaşama ve geleceğe tutunamıyor. Ben onların yaşama tutunmalarını bir nebze başarmıştım’ dedi. Hakkaten de başarmış.”
Tuzcuoğlu’nun cezaevi koşullarının da olumsuz olduğunu anlatan Güler, “28 yaşında bir genç kadının ömründen yarım yıldan fazla süre çalınmış. Su damlası kadar şeffaf bir genç kadın tanıdım. O genç kadın Türkiye ’nin vicdanıdır. Yalnızca çocuklara dikkatini yöneltmiştir ve üniversiteye gitmek istediği halde olanağı olmayan, okula nasıl gidileceğini bilmeyen çocuklara yol göstermiştir” dedi.